Pracownia EEG: Różnice pomiędzy wersjami
SuperAdmin (dyskusja | edycje) |
|||
(Nie pokazano 31 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[category:Pracownie specjalistyczne]] | [[category:Pracownie specjalistyczne]] | ||
+ | __NOTOC__ | ||
+ | =Pracownia EEG= | ||
− | = | + | ==Terminy== |
+ | Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5. | ||
+ | |||
+ | * we wtorki w godz. 10:30 - 13:45 | ||
+ | * w środy w godz. 13:15 - 16:30 | ||
+ | |||
+ | <b>Uwaga:</b> ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022. | ||
==Materiały== | ==Materiały== | ||
− | #[[Pracownia_EEG/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty | + | #[[Pracownia_EEG/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty ]] |
+ | #[[Pracownia_EEG/EEG_wlasnosci_EEG_spoczynkowego|Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo]] | ||
#[[Pracownia_EEG/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]] | #[[Pracownia_EEG/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]] | ||
#[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]] | #[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]] | ||
#[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]] | #[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]] | ||
− | #[[Pracownia_EEG/analiza_obrazu|Wstęp do analizy obrazu]] | + | <!--#[[Pracownia_EEG/analiza_obrazu|Wstęp do analizy obrazu]] |
− | #[[Pracownia_EEG/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]] | + | -->#[[Pracownia_EEG/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]] |
#[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]] | #[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]] | ||
− | #[[Pracownia_EEG/Zagadnienia_dodatkowe|Zagadnienia dodatkowe]] | + | <!--#[[Pracownia_EEG/Zagadnienia_dodatkowe|Zagadnienia dodatkowe]] |
− | + | --> | |
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, | Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, | ||
dr Rafał Kuś, | dr Rafał Kuś, | ||
Linia 21: | Linia 30: | ||
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. | Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. | ||
Zaliczenie bloku ma dwa elementy: | Zaliczenie bloku ma dwa elementy: | ||
− | |||
− | |||
− | + | * prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym. | |
+ | |||
+ | * raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji. | ||
+ | |||
+ | === Terminy prezentacji === | ||
+ | Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023. | ||
+ | |||
+ | Zagadnienia do omówienia: | ||
+ | |||
+ | # Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG. | ||
+ | # Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach. | ||
+ | # Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach. | ||
+ | # Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki. | ||
+ | # Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego. | ||
+ | # Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego. | ||
+ | # Omówienie zadania 5. | ||
+ | <!-- | ||
+ | Tematy:<br> | ||
+ | # Artefakty, funkcje kowariancji i korelacji własnej i wzajemnej, właściwości. Przykładowe wyniki dla danych z oczu otwartych i zamkniętych, filtrowanych i niefiltrowanych. | ||
+ | # Macierz korelacji wybranych kanałów EEG w różnych sytuacjach. Statystyka do oceny istotności wyników. Oszacowanie opóźnienia. | ||
+ | # Związek korelacji z widmem. Macierz gęstości widmowych wybranych kanałów EEG. Amplituda i faza. Porównanie z widmem Welcha. Oszacowanie opóźnienia z przesunięcia fazowego. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Prezentacje z drugiej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 06.12.2022.<br> | ||
+ | Tematy:<br> | ||
+ | # Sygnały symulowane — uśrednianie w modelu addytywnym i z fluktuacją latencji. Wpływ referencji na amplitudę P300 | ||
+ | # Omówienie metod statystycznych (resamplingowej i analitycznej). Porównanie estymowania amplitudy P100 a istotność statystyczna. | ||
+ | # Sygnały symulowane — uśrednianie z resetem fazy. Wpływ filtrów. Usuwanie artefaktów ręcznie lub za pomocą progu. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Prezentacje z trzeciej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 10.01.2023.<br> | ||
+ | Tematy:<br> | ||
+ | # Omówienie trzech metod estymacji widma sygnałów SSVEP | ||
+ | # Zbieranie danych SSVEP. Krzywa odpowiedzi SSVEP w zależności od częstości | ||
+ | # Transformacja Hilberta. Zastosowanie do sygnałów rzeczywistych. | ||
+ | --> | ||
+ | Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej. | ||
+ | |||
+ | Zagadnienia do części symulacyjnej: | ||
+ | |||
+ | # Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum. | ||
+ | # Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna. | ||
+ | # Uśrednianie w modelu z resetem fazy. | ||
+ | # Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji. | ||
+ | # Wpływ filtrów. | ||
+ | |||
+ | Zagadnienia do części eksperymentalnej: | ||
+ | |||
+ | # Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca. | ||
+ | # Zależność późnych załamków od uwagi. | ||
+ | |||
===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu=== | ===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu=== | ||
− | + | Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [https://drive.google.com/file/d/173TL7f5-VN83ijjJYPBaiOx96N6nokOb/view?usp=sharing podanego tutaj wzorca]. | |
− | |||
<!-- | <!-- | ||
=====Wstęp===== | =====Wstęp===== | ||
Linia 85: | Linia 139: | ||
===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji=== | ===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji=== | ||
# Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut. | # Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut. | ||
− | # Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez | + | # Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.<!--wszystkich części ćwiczeń w danym dziale.--> |
# Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności: | # Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności: | ||
#* obecność opisów osi (w miarę możliwości); | #* obecność opisów osi (w miarę możliwości); | ||
Linia 92: | Linia 146: | ||
#* obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści. | #* obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści. | ||
# Prezentacja wyników powinna uwzględniać: | # Prezentacja wyników powinna uwzględniać: | ||
− | #* przypomnienie | + | #* przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba); |
#* na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach; | #* na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach; | ||
#* interpretację wykresów.<br>Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień. | #* interpretację wykresów.<br>Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień. | ||
Linia 101: | Linia 155: | ||
# Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową. | # Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową. | ||
# Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną. | # Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną. | ||
+ | <br/><br/> |
Aktualna wersja na dzień 11:32, 5 gru 2023
Pracownia EEG
Terminy
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.
- we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
- w środy w godz. 13:15 - 16:30
Uwaga: ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022.
Materiały
- EEG spoczynkowe, artefakty
- Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
- Potencjały wywołane
- SSVEP
- Widmowa analiza parametryczna
- Wprowadzenie do metod czas-częstość
- Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz
Zasady zaliczenia pracowni
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
- prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
- raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.
Terminy prezentacji
Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.
Zagadnienia do omówienia:
- Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
- Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
- Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
- Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
- Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
- Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
- Omówienie zadania 5.
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.
Zagadnienia do części symulacyjnej:
- Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
- Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
- Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
- Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
- Wpływ filtrów.
Zagadnienia do części eksperymentalnej:
- Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
- Zależność późnych załamków od uwagi.
Wskazówki dotyczące przygotowania raportu
Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z podanego tutaj wzorca.
Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji
- Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut.
- Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
- Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
- obecność opisów osi (w miarę możliwości);
- spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
- właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
- obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści.
- Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
- przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba);
- na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
- interpretację wykresów.
Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
- Ocenie podlegają:
- kompletność prezentacji;
- czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
- merytoryczna poprawność wypowiedzi.
- Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową.
- Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.