TI/Formaty danych: obraz, dźwięk, wideo: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 14 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==[[ | + | ==[[Technologie informacyjne i komunikacyjne|⬆]] Grafika rastrowa i wektorowa== |
− | + | ||
[[Plik:bitmapa_kolor.png|thumb|left]] | [[Plik:bitmapa_kolor.png|thumb|left]] | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
malutkich punkcików. Im większe (lub gęściej ułożone) punkty, tym | malutkich punkcików. Im większe (lub gęściej ułożone) punkty, tym | ||
ciemniejszy odcień widzimy – mimo, że wszystkie punkty są | ciemniejszy odcień widzimy – mimo, że wszystkie punkty są | ||
− | czarne. Można to zobaczyć oglądając pod lupą na przykład zdjęcie w | + | czarne. Można to zobaczyć oglądając pod lupą na przykład zdjęcie w (analogowej:) |
gazecie. Podobnej techniki, z wykorzystaniem punktów w co najmniej | gazecie. Podobnej techniki, z wykorzystaniem punktów w co najmniej | ||
trzech kolorach, używa się w druku kolorowym. | trzech kolorach, używa się w druku kolorowym. | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
jako zbiór konkretnych obiektów (koła, linie, kwadraty...) a nie | jako zbiór konkretnych obiektów (koła, linie, kwadraty...) a nie | ||
pikseli. Grafika obiektowa (inaczej wektorowa) umożliwia: | pikseli. Grafika obiektowa (inaczej wektorowa) umożliwia: | ||
− | * powiększanie obrazu bez utraty jakości (przy powiększaniu bitmap | + | * powiększanie obrazu bez utraty jakości (przy powiększaniu bitmap pojawiają się widoczne piksele), |
− | pojawiają się widoczne piksele), | ||
* łatwiejszą modyfikację obrazu, przez operacje (przesuwanie, usuwanie) na całych obiektach a nie pojedynczych pikselach. | * łatwiejszą modyfikację obrazu, przez operacje (przesuwanie, usuwanie) na całych obiektach a nie pojedynczych pikselach. | ||
Jak uzyskać plik z grafiką wektorową? | Jak uzyskać plik z grafiką wektorową? | ||
− | * Jeśli rysunek jest tworzony na komputerze, możemy o tym zdecydować od razu — zwykle | + | * Jeśli rysunek jest tworzony na komputerze, możemy o tym zdecydować od razu — zwykle wiąże się to z wyborem programu który wykorzystamy do rysowania. |
* Zdjęcie z aparatu cyfrowego, podobnie jak obraz na siatkówce, tworzone jest z informacji o kwantach światła padających na matrycę światłoczułych elementów. Tak więc obraz jest z natury rastrowy — możemy go zamienić na wektorowy dokonując automatycznej detekcji krawędzi. Proces ten, zwany wektoryzacją, nie zawsze daje zadowalające wyniki — w najlepszym razie usyskujemy obrazy mniej lub bardziej przypominające klatki filmów rysunkowych. | * Zdjęcie z aparatu cyfrowego, podobnie jak obraz na siatkówce, tworzone jest z informacji o kwantach światła padających na matrycę światłoczułych elementów. Tak więc obraz jest z natury rastrowy — możemy go zamienić na wektorowy dokonując automatycznej detekcji krawędzi. Proces ten, zwany wektoryzacją, nie zawsze daje zadowalające wyniki — w najlepszym razie usyskujemy obrazy mniej lub bardziej przypominające klatki filmów rysunkowych. | ||
− | ==Kompresja bezstratna (np. zip) i stratna (jpeg, mp3 | + | ==Kompresja bezstratna (np. zip) i stratna (jpeg, mp3...)== |
− | Kompresja bezstratna polega na takim spakowaniu pliku, aby po jego rozpakowaniu odzyskać dokładnie tę samą sekwencję bitów, czyli ten sam plik. | + | [[Plik:bitmapa_bw.png|thumb|możliwa kompresja: 9*010017*013)11016*010010019*0]] |
+ | Kompresja bezstratna polega na takim spakowaniu pliku, aby po jego rozpakowaniu odzyskać dokładnie tę samą sekwencję bitów, czyli ten sam plik. Współcześnie stosowane algorytmy kompresji bezstratnej są znacznie bardziej skomplikowane niż symboliczny przykład na rysunku — por. [https://pl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Numeral_Systems algorytm ANS] opracowany przez [https://pl.wikipedia.org/wiki/Jaros%C5%82aw_Duda_(informatyk) dr. Jarosława Dudę]. | ||
Formaty kompresji stratnej tworzone są w celu usuwania z plików części informacji w taki sposób, aby jakość zawartej w pliku informacji uległa możliwie niewielkiemu pogorszeniu. Jest to oceniane subiektywnie, i strategie są zupełnie różne dla różnych rodzajów plików, w zależności od zawartości, np. muzyka (mp3), obrazy (jpeg) czy wideo (mpeg4, divx). | Formaty kompresji stratnej tworzone są w celu usuwania z plików części informacji w taki sposób, aby jakość zawartej w pliku informacji uległa możliwie niewielkiemu pogorszeniu. Jest to oceniane subiektywnie, i strategie są zupełnie różne dla różnych rodzajów plików, w zależności od zawartości, np. muzyka (mp3), obrazy (jpeg) czy wideo (mpeg4, divx). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div align="right"> | ||
+ | [[TI/Edycja|⬅]] [[Technologie informacyjne i komunikacyjne|⬆]] [[TI/Kilka_dat_z_historii_Internetu|⮕]] | ||
+ | </div> |
Aktualna wersja na dzień 12:52, 14 lis 2024
⬆ Grafika rastrowa i wektorowa
Raster to technika druku wykorzystywana do uzyskania odcieni szarości. Dla każdego koloru lub stopnia szarości nie da się osobno rozcieńczać farby drukarskiej; w danym punkcie farba jest nakładana albo nie. Odcienie szarości uzyskuje się przez rysowanie czarną farbą malutkich punkcików. Im większe (lub gęściej ułożone) punkty, tym ciemniejszy odcień widzimy – mimo, że wszystkie punkty są czarne. Można to zobaczyć oglądając pod lupą na przykład zdjęcie w (analogowej:) gazecie. Podobnej techniki, z wykorzystaniem punktów w co najmniej trzech kolorach, używa się w druku kolorowym.
W grafice komputerowej kolory "rozcieńczamy" osobno dla każdego elementu obrazu, czyli piksela (ang. picture element). Odcienie szarości opisujemy liczbami (np. im większa liczba tym ciemniejszy piksel), a kolory np. trójkami liczb. W najpopularniejszym modelu RGB (ang. red, green, blue) trzy liczby będą oznaczać względną zawartość trzech podstawowych kolorów (czerwony, zielony, niebieski). Obraz rastrowy to inaczej mapa bitowa (ang. bitmap) — w najprostszym przypadku obrazu czarno-białego na jeden piksel wystarczy jeden bit informacji.
A co z krawędziami? Obiekty i kształty które widzimy są wynikiem przetwarzania informacji w układzie nerwowym. Obrazy docierają do nas w formie rastrowej — kwanty światła rejestrowane są na pojedynczych komórkach siatkówki. Ale uniwersalność komputerów pozwala na zapisywanie grafiki w taki właśnie "przetworzony" sposób — jako zbiór konkretnych obiektów (koła, linie, kwadraty...) a nie pikseli. Grafika obiektowa (inaczej wektorowa) umożliwia:
- powiększanie obrazu bez utraty jakości (przy powiększaniu bitmap pojawiają się widoczne piksele),
- łatwiejszą modyfikację obrazu, przez operacje (przesuwanie, usuwanie) na całych obiektach a nie pojedynczych pikselach.
Jak uzyskać plik z grafiką wektorową?
- Jeśli rysunek jest tworzony na komputerze, możemy o tym zdecydować od razu — zwykle wiąże się to z wyborem programu który wykorzystamy do rysowania.
- Zdjęcie z aparatu cyfrowego, podobnie jak obraz na siatkówce, tworzone jest z informacji o kwantach światła padających na matrycę światłoczułych elementów. Tak więc obraz jest z natury rastrowy — możemy go zamienić na wektorowy dokonując automatycznej detekcji krawędzi. Proces ten, zwany wektoryzacją, nie zawsze daje zadowalające wyniki — w najlepszym razie usyskujemy obrazy mniej lub bardziej przypominające klatki filmów rysunkowych.
Kompresja bezstratna (np. zip) i stratna (jpeg, mp3...)
Kompresja bezstratna polega na takim spakowaniu pliku, aby po jego rozpakowaniu odzyskać dokładnie tę samą sekwencję bitów, czyli ten sam plik. Współcześnie stosowane algorytmy kompresji bezstratnej są znacznie bardziej skomplikowane niż symboliczny przykład na rysunku — por. algorytm ANS opracowany przez dr. Jarosława Dudę.
Formaty kompresji stratnej tworzone są w celu usuwania z plików części informacji w taki sposób, aby jakość zawartej w pliku informacji uległa możliwie niewielkiemu pogorszeniu. Jest to oceniane subiektywnie, i strategie są zupełnie różne dla różnych rodzajów plików, w zależności od zawartości, np. muzyka (mp3), obrazy (jpeg) czy wideo (mpeg4, divx).