Proseminarium licencjackie

Z Brain-wiki

Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki

  1. Egzamin licencjacki i praca dyplomowa
    • (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy.
    • https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
    • https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/
    • Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
      • Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
      • Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
      • Merytoryczna ocena
      • Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
      • Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
      • Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
      • Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
      • Inne uwagi
      • Pracę oceniam jako
      • Ocena pracy.
  2. Wyszukiwanie publikacji naukowych, np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl
  3. Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
    • Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    • Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE -- wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów).
      • prawo cytatu funkcjonuje także w kontekście ochrony oprogramowania komputerowego
      • nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
      • zostały dodane pod górnymi indeksami przepisy dot. m.in. parodii (art. [math]29^1[/math]), włączania do innego utworu (art. [math]29^2[/math]) itd.
    • Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. (...)
    • system antyplagiatowy obowiązujący w UW: Jednolity System Plagiatowy wykrywa (według tego artykułu):
      • klony prac dyplomowych,
      • zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych,
      • fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie),
      • zmiany stylu pisania pracy,
      • znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń.
    • Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW
  4. Zasady współautorstwa publikacji naukowych, np. http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html
  5. Prezentacja
    • oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, [math]\LaTeX[/math], https://prezi.com etc.
    •  jasność wywodu
    • utrzymywanie więzów czasowych
    • opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
  6. [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
    • instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
    • styl i szablon prac licencjackich z ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka zip
    • texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
    • wzory matematyczne i numeracja
    • rysunki i odniesienia
    • bibliografia


ocena końcowa z przedmiotu

będzie oparta o:

  1. Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarisum [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
    1. stronę tytułową i tytuł angielski
    2. przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
    3. przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
    4. przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej ilustracji (\label{} / \ref{})
    5. przynajmniej jedną tabelę z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{})
    6. jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
  2. Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna — ocenie będą podlegać:
    1.  jasność wywodu
    2. opanowanie techniki prezentacji
    3. utrzymywanie więzów czasowych
    4. opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
  3. Obecności.

W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez — tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.

Informacje z lat poprzednich