TI:WTBD: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
(Utworzono nową stronę "= Wstęp do technologii baz danych = * Info w USOSweb: [https://usosweb.fuw.edu.pl/kontroler.php?_action=actionx:katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot(kod:1100-3BN15) 1100...")
 
Linia 33: Linia 33:
 
# 19.01: o specyfice systemów klient-serwer
 
# 19.01: o specyfice systemów klient-serwer
 
#*[[/KlientSerwerMySql]]
 
#*[[/KlientSerwerMySql]]
 +
 +
== Ćwiczenia ==
 +
 +
# [[/Cw1|4/5.10]]: kodowania tekstu; zliczanie bajtów vs. zliczanie znaków
 +
# [[/Cw2|11/12.10]]: konwersja pomiędzy kodowaniami
 +
# [[/Cw3|18/19.10]]: argumenty programu z linii poleceń; parsowanie danych w postaci rekordy/pola
 +
# [[/Cw4|25/26.10]]: iteracja i generatory; sortowanie
 +
# [[/Cw5|2/8.11]]: proste przykłady wyrażeń regularnych
 +
# [[/Cw6|9/15.11]]: sortowanie c.d.; wyrażenia regularne w Pythonie
 +
# [[/Cw7|16/22.11]]: parsowanie danych tekstowych z wykorzystaniem wyrażeń regularnych
 +
# [[/Cw8|23/29.11]]: elementy SQL w praktyce; praca z programem ''sqlite3''
 +
# [[/Cw9|30.11/6.12]]: SQL - zapytania ze złączeniami; zapytania agregujące; definicja danych; wypełnianie tabel
 +
# [[/Cw10|13/14.12]]: sprawdzian z technik pracy z danymi tekstowymi
 +
# [[/Cw11|20/21.12]]: konstrukcja zapytań z wielokrotnymi złączeniami na przykładzie niewielkiej (ale realnej) bazy znormalizowanej
 +
# [[/Cw12|3/4.01]]: zapytania z wielokrotnymi złączeniami i agregacją, c.d.; zagnieżdżone podzapytania
 +
# [[/Cw13|10/11.01]]: zamiast ćwiczeń - konsultacje
 +
# [[/Cw14|17/18.01]]: sprawdzian obejmujący elementy SQL
 +
# [[/KolPopr|kolokwium poprawkowe]]

Wersja z 14:52, 23 maj 2015

Wstęp do technologii baz danych

  • Info w USOSweb: 1100-3BN15
  • Te materiały dotyczą semestru 2011Z

Wykłady

  1. 6.10: było ogólne wprowadzenie, o "mierzeniu" ilości danych, i co to jest tekst.
  2. 13.10: było o kodowaniach tekstu: ASCII, rozszerzenia 8-bitowe, Unicode, UTF-8.
  3. 20.10: po kilku uwagach o UTF-16 i little-endian vs. big-endian, było o reprezentacji tekstowej danych tabelarycznych (CSV). Trzeba było też przypomnieć, co to są: standardowe strumienie I/O, przekierowania i potoki.
  4. 27.10: wprowadziłem podstawową składnię wyrażeń regularnych (wersję POSIX) i spróbuję omówić API modułu re z biblioteki standardowej Pythona. <-- to poruszymy na ćwiczeniach
  5. 3.11: zasady systemów baz danych; podstawowe pojęcia modelu relacyjnego.
  6. 10.11: cd.: operacje na danych i reguły integralności w modelu relacyjnym; początek omówienia składni SQL -- definicja danych, instrukcja CREATE TABLE.
  7. 17.11: typy danych w SQL. Instrukcja INSERT. Najprostsze postacie instrukcji SELECT.
  8. 24.11: budowa wyrażeń i warunków. Instrukcja SELECT ze złączeniami.
  9. 1.12: Złączenia zewnętrzne. Zapytania z agregacją. Podzapytania.
  10. 8.12: Transakcje. Instrukcja UPDATE. Widoki.
  11. 15.12: Wyzwalacze (triggery). Normalizacja danych: 3 pierwsze postaci normalne.
  12. 5.01: DB API w Pythonie
  13. 12.01: zamiast wykładu - konsultacje
  14. 19.01: o specyfice systemów klient-serwer

Ćwiczenia

  1. 4/5.10: kodowania tekstu; zliczanie bajtów vs. zliczanie znaków
  2. 11/12.10: konwersja pomiędzy kodowaniami
  3. 18/19.10: argumenty programu z linii poleceń; parsowanie danych w postaci rekordy/pola
  4. 25/26.10: iteracja i generatory; sortowanie
  5. 2/8.11: proste przykłady wyrażeń regularnych
  6. 9/15.11: sortowanie c.d.; wyrażenia regularne w Pythonie
  7. 16/22.11: parsowanie danych tekstowych z wykorzystaniem wyrażeń regularnych
  8. 23/29.11: elementy SQL w praktyce; praca z programem sqlite3
  9. 30.11/6.12: SQL - zapytania ze złączeniami; zapytania agregujące; definicja danych; wypełnianie tabel
  10. 13/14.12: sprawdzian z technik pracy z danymi tekstowymi
  11. 20/21.12: konstrukcja zapytań z wielokrotnymi złączeniami na przykładzie niewielkiej (ale realnej) bazy znormalizowanej
  12. 3/4.01: zapytania z wielokrotnymi złączeniami i agregacją, c.d.; zagnieżdżone podzapytania
  13. 10/11.01: zamiast ćwiczeń - konsultacje
  14. 17/18.01: sprawdzian obejmujący elementy SQL
  15. kolokwium poprawkowe