WnioskowanieStatystyczne/Effect size: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
Linia 1: Linia 1:
 +
[[Wnioskowanie_Statystyczne_-_wykład]]
 +
 +
 
==Wielkość efektu (''Effect size'')==
 
==Wielkość efektu (''Effect size'')==
 
to '''ilościowa miara siły zjawiska'''.
 
to '''ilościowa miara siły zjawiska'''.
  
Głównym celem omawiawianych dotychczas metod było przejście z różnorodności eksperymentów i potencjalnie mierzonych wielkości — milimetry, lata świetlne, tony, stopnie Celsjusza — do uniwersalnej i bezwymiarowej wielkości prawdopodobieństwa <math>p</math>. Jednak ogólnie wskazane jest utrzymywanie kontaktu z rzeczywistością fizyczną, z której pochodzą zarówno pomiary jak i hipotezy. Dla wyjaśnienia rozważmy prosty przykład: ''Na bardzo dużej grupie pacjentów udowadniamy, że nowy lek zmniejsza temperaturę w przypadku zapalenia bardziej niż aspiryna. Efekt jest istotny statystycznie na poziomie 1\%. Czy to wszystko?''
+
Głównym, spójnym i eleganckim celem omawiawianych dotychczas metod było przejście z różnorodności mierzonych eksperymentalnie wielkości — milimetry, lata świetlne, tony, stopnie Celsjusza — do uniwersalnej i bezwymiarowej wielkości prawdopodobieństwa <math>p</math>. Jednak ogólnie wskazane jest utrzymywanie kontaktu z rzeczywistością fizyczną, z której pochodzą zarówno pomiary jak i hipotezy. Dla wyjaśnienia rozważmy prosty przykład: ''Na bardzo dużej grupie pacjentów udowadniamy, że nowy lek zmniejsza temperaturę w przypadku zapalenia bardziej niż aspiryna. Efekt jest istotny statystycznie na poziomie 1%. Czy to wszystko?''
 
Może się okazać, że (istotna) różnica między średnim spadkiem temperatury w grupach przyjmujących aspirynę i placebo wyniosła 0,05 stopnia Celsjusza. W tym przypadku  intuicja podpowiada, że zmiana — pomimo, że istotna statystycznie — jest bardzo niewielka, i na pewno inaczej podchodzilibyśmy do leku, który daje rtóżnicę średnich np. 2 stopni Celsjusza. W ogólnym przypadku taką intuicją nie dysponujemy, stąd rozmaitość różnych i niezbyt spójnych miar (według [https://en.wikipedia.org/wiki/Effect_size Wikipedii] jest ich kiladziesiąt), które mają ten efekt kwantyfikować w sposób możliwie uniwersalny. Przyjrzyjmy się krytycznie niektórym przykładom pamiętając, że raportowanie tego efektu jest coraz częściej wymagane w publikacjach wyników badawczych.
 
Może się okazać, że (istotna) różnica między średnim spadkiem temperatury w grupach przyjmujących aspirynę i placebo wyniosła 0,05 stopnia Celsjusza. W tym przypadku  intuicja podpowiada, że zmiana — pomimo, że istotna statystycznie — jest bardzo niewielka, i na pewno inaczej podchodzilibyśmy do leku, który daje rtóżnicę średnich np. 2 stopni Celsjusza. W ogólnym przypadku taką intuicją nie dysponujemy, stąd rozmaitość różnych i niezbyt spójnych miar (według [https://en.wikipedia.org/wiki/Effect_size Wikipedii] jest ich kiladziesiąt), które mają ten efekt kwantyfikować w sposób możliwie uniwersalny. Przyjrzyjmy się krytycznie niektórym przykładom pamiętając, że raportowanie tego efektu jest coraz częściej wymagane w publikacjach wyników badawczych.

Wersja z 15:13, 27 kwi 2023

Wnioskowanie_Statystyczne_-_wykład


Wielkość efektu (Effect size)

to ilościowa miara siły zjawiska.

Głównym, spójnym i eleganckim celem omawiawianych dotychczas metod było przejście z różnorodności mierzonych eksperymentalnie wielkości — milimetry, lata świetlne, tony, stopnie Celsjusza — do uniwersalnej i bezwymiarowej wielkości prawdopodobieństwa [math]p[/math]. Jednak ogólnie wskazane jest utrzymywanie kontaktu z rzeczywistością fizyczną, z której pochodzą zarówno pomiary jak i hipotezy. Dla wyjaśnienia rozważmy prosty przykład: Na bardzo dużej grupie pacjentów udowadniamy, że nowy lek zmniejsza temperaturę w przypadku zapalenia bardziej niż aspiryna. Efekt jest istotny statystycznie na poziomie 1%. Czy to wszystko? Może się okazać, że (istotna) różnica między średnim spadkiem temperatury w grupach przyjmujących aspirynę i placebo wyniosła 0,05 stopnia Celsjusza. W tym przypadku intuicja podpowiada, że zmiana — pomimo, że istotna statystycznie — jest bardzo niewielka, i na pewno inaczej podchodzilibyśmy do leku, który daje rtóżnicę średnich np. 2 stopni Celsjusza. W ogólnym przypadku taką intuicją nie dysponujemy, stąd rozmaitość różnych i niezbyt spójnych miar (według Wikipedii jest ich kiladziesiąt), które mają ten efekt kwantyfikować w sposób możliwie uniwersalny. Przyjrzyjmy się krytycznie niektórym przykładom pamiętając, że raportowanie tego efektu jest coraz częściej wymagane w publikacjach wyników badawczych.