Proseminarium licencjackie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Brain-wiki
(Nie pokazano 9 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 11: | Linia 11: | ||
#* wyszukiwanie — np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl | #* wyszukiwanie — np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl | ||
#* dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny, historia https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz [https://archive.org/details/TheInternetsOwnBoyTheStoryOfAaronSwartz film] | #* dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny, historia https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz [https://archive.org/details/TheInternetsOwnBoyTheStoryOfAaronSwartz film] | ||
− | #* jak znaleźć referencje w formacie <math> | + | #* jak znaleźć referencje w formacie <math>\textrm{Bib}\TeX</math> i na co uważać (automatyczna (de)kapitalizacja) |
#* bibliometria https://webofknowledge.com/, Impact Factor, Hirsch Index... | #* bibliometria https://webofknowledge.com/, Impact Factor, Hirsch Index... | ||
# Zasady współautorstwa publikacji naukowych | # Zasady współautorstwa publikacji naukowych | ||
− | #* | + | #* Kryteria współautorstwa http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html https://www.internationalscienceediting.com/authorship/ |
− | #* | + | #* Opis wkładu autorów https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines/credit-author-statement |
+ | #* Dane i metody, do których dostęp dostajecie w trakcie pracy nad licencjatem, są Wam udostępniane w celu i na okres pracy nad licencjatem, i nie stają się przez to Waszą własnością. Na przykład dane są często udostępniane przez inne jednostki, wyłącznie na potrzeby wspólnych badań. Jeśli Promotor explicite nie wyrazi zgody, nie macie prawa ich udostępniać ani ogłaszać wyników samodzielnie. | ||
# Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_użytek https://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_use | # Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_użytek https://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_use | ||
#* Art. 29 i art. 115 z [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002509 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.] | #* Art. 29 i art. 115 z [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002509 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.] | ||
− | #* Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — ''wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów)''. | + | #* Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — ''wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów)''. Nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia |
− | |||
#* Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): ''Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.'' (...) | #* Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): ''Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.'' (...) | ||
− | #* system antyplagiatowy obowiązujący w UW: [https://jsa.opi.org.pl/home/login Jednolity System Antyplagiatowy] wykrywa (według [https://lookreatywni.pl/baza-wiedzy/jednolity-system-antyplagiatowy-co-powinien-o-nim-wiedziec-kazdy-student/ tego artykułu]): klony prac dyplomowych, zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych, fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie), zmiany stylu pisania pracy, znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń. | + | [[Plik:Raport_antyplagiatowy.png|400px|right]] |
+ | #* system antyplagiatowy obowiązujący w UW: [https://jsa.opi.org.pl/home/login Jednolity System Antyplagiatowy] wykrywa (według [https://lookreatywni.pl/baza-wiedzy/jednolity-system-antyplagiatowy-co-powinien-o-nim-wiedziec-kazdy-student/ tego artykułu]): klony prac dyplomowych, zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych, fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie), zmiany stylu pisania pracy, znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń. | ||
#* [http://www.monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/4040/M.2017.80.U.68.pdf Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW] | #* [http://www.monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/4040/M.2017.80.U.68.pdf Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW] | ||
#* [https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf Uchwała uniwersytckiej rady ds kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia] ''Wykorzystane systemy SI oraz cele i sposoby ich użycia powinny być opisane w pracy dyplomowej i czytelnie oznaczone, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym. Użycie systemów SI nie zwalnia studenta przygotowującego pracę dyplomową z odpowiedzialności za treści zawarte w pracy, w szczególności za: 1) naruszenie praw autorskich; 2) odniesienia do nieistniejących materiałów źródłowych; 3) powielanie uprzedzeń, np. związanych z płcią lub rasą; 4) używanie języka naruszającego zasady równości; 5) naruszenie dobrych obyczajów.'' | #* [https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf Uchwała uniwersytckiej rady ds kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia] ''Wykorzystane systemy SI oraz cele i sposoby ich użycia powinny być opisane w pracy dyplomowej i czytelnie oznaczone, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym. Użycie systemów SI nie zwalnia studenta przygotowującego pracę dyplomową z odpowiedzialności za treści zawarte w pracy, w szczególności za: 1) naruszenie praw autorskich; 2) odniesienia do nieistniejących materiałów źródłowych; 3) powielanie uprzedzeń, np. związanych z płcią lub rasą; 4) używanie języka naruszającego zasady równości; 5) naruszenie dobrych obyczajów.'' | ||
Linia 56: | Linia 57: | ||
#** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa | #** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa | ||
#** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code> | #** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code> | ||
− | #** bibliografia, | + | #** '''bibliografia, poprawność cytowań, [https://www.bibtex.com/e/entry-types/ pola]''' <math>\textrm{Bib}\TeX</math> w zależności od tego, co cytujemy, automatyczna (de)kapitalizacja |
#** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp. | #** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp. | ||
Aktualna wersja na dzień 16:57, 24 cze 2024
Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki
- Cytowanie publikacji naukowych
- znaczenie kontekstu i stanu wiedzy w badaniach naukowych — "Wstęp" i "Dyskusja"
- wyszukiwanie — np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl
- dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny, historia https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz film
- jak znaleźć referencje w formacie [math]\textrm{Bib}\TeX[/math] i na co uważać (automatyczna (de)kapitalizacja)
- bibliometria https://webofknowledge.com/, Impact Factor, Hirsch Index...
- Zasady współautorstwa publikacji naukowych
- Kryteria współautorstwa http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html https://www.internationalscienceediting.com/authorship/
- Opis wkładu autorów https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines/credit-author-statement
- Dane i metody, do których dostęp dostajecie w trakcie pracy nad licencjatem, są Wam udostępniane w celu i na okres pracy nad licencjatem, i nie stają się przez to Waszą własnością. Na przykład dane są często udostępniane przez inne jednostki, wyłącznie na potrzeby wspólnych badań. Jeśli Promotor explicite nie wyrazi zgody, nie macie prawa ich udostępniać ani ogłaszać wyników samodzielnie.
- Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_użytek https://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_use
- Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
- Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów). Nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
- Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. (...)
- system antyplagiatowy obowiązujący w UW: Jednolity System Antyplagiatowy wykrywa (według tego artykułu): klony prac dyplomowych, zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych, fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie), zmiany stylu pisania pracy, znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń.
- Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW
- Uchwała uniwersytckiej rady ds kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia Wykorzystane systemy SI oraz cele i sposoby ich użycia powinny być opisane w pracy dyplomowej i czytelnie oznaczone, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym. Użycie systemów SI nie zwalnia studenta przygotowującego pracę dyplomową z odpowiedzialności za treści zawarte w pracy, w szczególności za: 1) naruszenie praw autorskich; 2) odniesienia do nieistniejących materiałów źródłowych; 3) powielanie uprzedzeń, np. związanych z płcią lub rasą; 4) używanie języka naruszającego zasady równości; 5) naruszenie dobrych obyczajów.
- Egzamin licencjacki i prezentacja
- (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy.
- oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, [math]\LaTeX[/math] etc.
- jasność wywodu
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
- Praca dyplomowa
- Styl i szablon prac licencjackich na kierunku ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka zip
- https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
- https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/
- Zarządzenie Rektora z 5 czerwca 2020 w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym, w tym nowy wzór pierwszych stron pracy dyplomowej.
- instrukcja obsługi APD
- Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
- Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
- Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
- Merytoryczna ocena
- Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
- Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
- Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
- Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
- Inne uwagi
- Pracę oceniam jako
- Ocena pracy.
- [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
- instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
- texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
- wzory matematyczne
- rysunki: pakiet graphicx, opisy
\caption{}
, oznaczanie źródła/autorstwa - pakiet hyperref:
\href{url}{text}
- bibliografia, poprawność cytowań, pola [math]\textrm{Bib}\TeX[/math] w zależności od tego, co cytujemy, automatyczna (de)kapitalizacja
- cytowanie URL:
@misc
, adres i data dostępu whowpublished=
, plus inf. o autorstwie itp.
ocena końcowa z przedmiotu
będzie oparta o:
- Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarium [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
- stronę tytułową i tytuł angielski
- przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
- przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
- przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej ilustracji (\label{} / \ref{}
) - przynajmniej jedną tabelę z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{}
) - jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
- Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna — ocenie będą podlegać:
- jasność wywodu
- opanowanie techniki prezentacji
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
- Obecności.
W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez — tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.