Proseminarium licencjackie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Brain-wiki
Linia 57: | Linia 57: | ||
#** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa | #** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa | ||
#** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code> | #** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code> | ||
− | #** '''bibliografia, poprawność cytowań, [https://www.bibtex.com/e/entry-types/ pola] <math>\ | + | #** '''bibliografia, poprawność cytowań, [https://www.bibtex.com/e/entry-types/ pola]''' <math>\BibTeX</math> w zależności od tego, co cytujemy |
#** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp. | #** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp. | ||
Wersja z 12:56, 13 mar 2024
Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki
- Cytowanie publikacji naukowych
- znaczenie kontekstu i stanu wiedzy w badaniach naukowych — "Wstęp" i "Dyskusja"
- wyszukiwanie — np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl
- dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny, historia https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz film
- jak znaleźć referencje w formacie [math]\BibTeX[/math] i na co uważać (automatyczna (de)kapitalizacja)
- bibliometria https://webofknowledge.com/, Impact Factor, Hirsch Index...
- Zasady współautorstwa publikacji naukowych
- kryteria współautorstwa http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html https://www.internationalscienceediting.com/authorship/
- opis wkładu autorów https://www.elsevier.com/authors/policies-and-guidelines/credit-author-statement
- Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_użytek https://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_use
- Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
- Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów).
- nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
- Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. (...)
- system antyplagiatowy obowiązujący w UW: Jednolity System Antyplagiatowy wykrywa (według tego artykułu): klony prac dyplomowych, zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych, fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie), zmiany stylu pisania pracy, znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń.
- Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW
- Uchwała uniwersytckiej rady ds kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia Wykorzystane systemy SI oraz cele i sposoby ich użycia powinny być opisane w pracy dyplomowej i czytelnie oznaczone, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym. Użycie systemów SI nie zwalnia studenta przygotowującego pracę dyplomową z odpowiedzialności za treści zawarte w pracy, w szczególności za: 1) naruszenie praw autorskich; 2) odniesienia do nieistniejących materiałów źródłowych; 3) powielanie uprzedzeń, np. związanych z płcią lub rasą; 4) używanie języka naruszającego zasady równości; 5) naruszenie dobrych obyczajów.
- Egzamin licencjacki i prezentacja
- (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy.
- oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, [math]\LaTeX[/math] etc.
- jasność wywodu
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
- Praca dyplomowa
- Styl i szablon prac licencjackich na kierunku ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka zip
- https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
- https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/
- Zarządzenie Rektora z 5 czerwca 2020 w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym, w tym nowy wzór pierwszych stron pracy dyplomowej.
- instrukcja obsługi APD
- Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
- Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
- Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
- Merytoryczna ocena
- Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
- Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
- Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
- Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
- Inne uwagi
- Pracę oceniam jako
- Ocena pracy.
- [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
- instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
- texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
- wzory matematyczne
- rysunki: pakiet graphicx, opisy
\caption{}
, oznaczanie źródła/autorstwa - pakiet hyperref:
\href{url}{text}
- bibliografia, poprawność cytowań, pola [math]\BibTeX[/math] w zależności od tego, co cytujemy
- cytowanie URL:
@misc
, adres i data dostępu whowpublished=
, plus inf. o autorstwie itp.
ocena końcowa z przedmiotu
będzie oparta o:
- Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarium [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
- stronę tytułową i tytuł angielski
- przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
- przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
- przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej ilustracji (\label{} / \ref{}
) - przynajmniej jedną tabelę z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{}
) - jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
- Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna — ocenie będą podlegać:
- jasność wywodu
- opanowanie techniki prezentacji
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
- Obecności.
W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez — tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.