Proseminarium licencjackie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
Linia 5: Linia 5:
 
'''  
 
'''  
 
-->
 
-->
 
+
# <math>\TeX</math> i <math>\LaTeX</math>
 
+
#* instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
 +
#* <kbd>texdoc lshort</kbd> ([https://drive.google.com/file/d/10o1SOfMumXNKMDQgolq12Dt9cF0LAmAR/view?usp=share_link Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX])
 +
#** wzory matematyczne
 +
#** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa
 +
#** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code>
 +
#** '''bibliografia, poprawność cytowań,  [https://www.bibtex.com/e/entry-types/ pola]'''  <math>\textrm{Bib}\TeX</math> w zależności od tego, co cytujemy, automatyczna (de)kapitalizacja
 +
#** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp.
 +
<!--###########################-->
 +
# Praca dyplomowa
 +
#* Styl i szablon prac licencjackich na kierunku ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka [https://drive.google.com/file/d/1TuYVgrOhYVVEIK7tmPMLY3UWD4jqU0FR/view?usp=sharing zip]
 +
#* https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
 +
#* https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/ <!--#** [https://apd.uw.edu.pl/static/zalacznik-2006-6-1.pdf  wzór pracy dyplomowej wg Zarządzenia z z 31 sierpnia 2004]-->
 +
#** [https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5452/M.2020.255.Zarz.120.pdf Zarządzenie Rektora z 5 czerwca 2020] w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym, w tym nowy wzór pierwszych stron pracy dyplomowej.
 +
#** [https://apd.uw.edu.pl/static/pl-usos-apd2.pdf instrukcja obsługi APD]
 +
#*Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
 +
#**''Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule''?
 +
#**''Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.''
 +
#**''Merytoryczna ocena''
 +
#**''Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie''
 +
#**''Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł''
 +
#**''Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)''
 +
#**''Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)''
 +
#**''Inne uwagi''
 +
#**''Pracę oceniam jako''
 +
#**''Ocena pracy''.
 +
<!--###########################-->
 
# Cytowanie publikacji naukowych
 
# Cytowanie publikacji naukowych
 
#* znaczenie kontekstu i stanu wiedzy w badaniach naukowych — "Wstęp" i "Dyskusja"
 
#* znaczenie kontekstu i stanu wiedzy w badaniach naukowych — "Wstęp" i "Dyskusja"
Linia 34: Linia 59:
 
#* opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
 
#* opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
 
<!--###########################-->
 
<!--###########################-->
# Praca dyplomowa
 
#* Styl i szablon prac licencjackich na kierunku ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka [https://drive.google.com/file/d/1TuYVgrOhYVVEIK7tmPMLY3UWD4jqU0FR/view?usp=sharing zip]
 
#* https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
 
#* https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/ <!--#** [https://apd.uw.edu.pl/static/zalacznik-2006-6-1.pdf  wzór pracy dyplomowej wg Zarządzenia z z 31 sierpnia 2004]-->
 
#** [https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/5452/M.2020.255.Zarz.120.pdf Zarządzenie Rektora z 5 czerwca 2020] w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym, w tym nowy wzór pierwszych stron pracy dyplomowej.
 
#** [https://apd.uw.edu.pl/static/pl-usos-apd2.pdf instrukcja obsługi APD]
 
#*Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
 
#**''Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule''?
 
#**''Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.''
 
#**''Merytoryczna ocena''
 
#**''Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie''
 
#**''Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł''
 
#**''Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)''
 
#**''Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)''
 
#**''Inne uwagi''
 
#**''Pracę oceniam jako''
 
#**''Ocena pracy''.
 
<!--###########################-->
 
# <math>\TeX</math> i <math>\LaTeX</math>
 
#* instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
 
#* <kbd>texdoc lshort</kbd> ([https://drive.google.com/file/d/10o1SOfMumXNKMDQgolq12Dt9cF0LAmAR/view?usp=share_link Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX])
 
#** wzory matematyczne
 
#** rysunki: pakiet graphicx, opisy <code>\caption{}</code>, oznaczanie źródła/autorstwa
 
#** pakiet hyperref: <code>\href{url}{text}</code>
 
#** '''bibliografia, poprawność cytowań,  [https://www.bibtex.com/e/entry-types/ pola]'''  <math>\textrm{Bib}\TeX</math> w zależności od tego, co cytujemy, automatyczna (de)kapitalizacja
 
#** cytowanie URL: <code>@misc</code>, adres i data dostępu w <code>howpublished=</code>, plus inf. o autorstwie itp.
 
  
  
  
  
==ocena końcowa z przedmiotu==
+
==Organizacja zajęć==
 +
Pierwszych 5--6 terminów przeznaczamy na omówienie powyższych problemów oraz dyskusje na związane z nimi tematy. Od tego momentu możecie już spisywać szkice prac licencjackich, według poniższych kryteriów. Pozostałe zajęcia przeznaczamy na opisane poniżej ''próbne prezentacje na egzamin licencjacki'' — 2--3 osoby na jednych zajęciach.
 +
 
 +
==Ocena końcowa==
 
będzie oparta o:
 
będzie oparta o:
 
# Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście '''z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarium [imię nazwisko]"''', gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
 
# Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście '''z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarium [imię nazwisko]"''', gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:

Wersja z 17:04, 14 maj 2025

Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki

  1. [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
    • instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
    • texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
      • wzory matematyczne
      • rysunki: pakiet graphicx, opisy \caption{}, oznaczanie źródła/autorstwa
      • pakiet hyperref: \href{url}{text}
      • bibliografia, poprawność cytowań, pola [math]\textrm{Bib}\TeX[/math] w zależności od tego, co cytujemy, automatyczna (de)kapitalizacja
      • cytowanie URL: @misc, adres i data dostępu w howpublished=, plus inf. o autorstwie itp.
  2. Praca dyplomowa
    • Styl i szablon prac licencjackich na kierunku ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka zip
    • https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
    • https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/
    • Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
      • Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
      • Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
      • Merytoryczna ocena
      • Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
      • Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
      • Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
      • Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
      • Inne uwagi
      • Pracę oceniam jako
      • Ocena pracy.
  3. Cytowanie publikacji naukowych
  4. Zasady współautorstwa publikacji naukowych
  1. Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Dozwolony_użytek https://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_use
    • Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    • Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów). Nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
    • Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. (...)
Raport antyplagiatowy.png
  1. Egzamin licencjacki i prezentacja
    • (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy.
    • oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, [math]\LaTeX[/math] etc.
    •  jasność wywodu
    • utrzymywanie więzów czasowych
    • opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").



Organizacja zajęć

Pierwszych 5--6 terminów przeznaczamy na omówienie powyższych problemów oraz dyskusje na związane z nimi tematy. Od tego momentu możecie już spisywać szkice prac licencjackich, według poniższych kryteriów. Pozostałe zajęcia przeznaczamy na opisane poniżej próbne prezentacje na egzamin licencjacki — 2--3 osoby na jednych zajęciach.

Ocena końcowa

będzie oparta o:

  1. Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarium [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
    1. stronę tytułową i tytuł angielski
    2. przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
    3. przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
    4. przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej ilustracji (\label{} / \ref{})
    5. przynajmniej jedną tabelę z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{})
    6. jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
  2. Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna — ocenie będą podlegać:
    1.  jasność wywodu
    2. opanowanie techniki prezentacji
    3. utrzymywanie więzów czasowych
    4. opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
  3. Obecności.

W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez — tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.

Informacje z lat poprzednich