Pracownia EEG - nowy program

Z Brain-wiki
Wersja z dnia 18:28, 23 wrz 2024 autorstwa AnnADuszyk (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Pracownia EEG - nowy program

Terminy

Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.

  • we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
  • w środy w godz. 13:15 - 16:30

Uwaga: ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022.

Materiały

  1. EEG spoczynkowe, artefakty
  2. Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
  3. Potencjały wywołane
  4. SSVEP
  5. Widmowa analiza parametryczna
  6. Wprowadzenie do metod czas-częstość
  7. Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem

Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz

Zasady zaliczenia pracowni

Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. Zaliczenie bloku ma dwa elementy:

  • prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
  • raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.

Terminy prezentacji

Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.

Zagadnienia do omówienia:

  1. Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
  2. Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
  3. Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
  4. Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
  5. Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
  6. Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
  7. Omówienie zadania 5.

Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.

Zagadnienia do części symulacyjnej:

  1. Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
  2. Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
  3. Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
  4. Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
  5. Wpływ filtrów.

Zagadnienia do części eksperymentalnej:

  1. Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
  2. Zależność późnych załamków od uwagi.

Wskazówki dotyczące przygotowania raportu

Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z podanego tutaj wzorca.


Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji

  1. Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut.
  2. Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
  3. Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
    • obecność opisów osi (w miarę możliwości);
    • spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
    • właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
    • obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści.
  4. Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
    • przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba);
    • na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
    • interpretację wykresów.
      Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
  5. Ocenie podlegają:
    • kompletność prezentacji;
    • czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
    • merytoryczna poprawność wypowiedzi.
  6. Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową.
  7. Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.