Pracownia EEG 2/Wprowadzenie do Psychopy

Z Brain-wiki
Wersja z dnia 09:33, 24 wrz 2024 autorstwa AnnADuszyk (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "Pracownia EEG 2 / Wprowadzenie do Psychopy ==Dlaczego Psychopy== W badaniach fizjologicznych i psychologicznych bardzo często wykorzystujemy ró...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Pracownia EEG 2 / Wprowadzenie do Psychopy

Dlaczego Psychopy

W badaniach fizjologicznych i psychologicznych bardzo często wykorzystujemy różnego rodzaju procedury, w trakcie których prezentowane są badanego różne bodźce, bądź proszony jest o wykonanie różnych aktywności w odpowiedzi na polecenie bądź prezentowany bodziec. Do przygotowania takiej procedury wykorzystywane są dedykowane programy, które umożliwiają łatwe i precyzyjne przygotowanie takiej procedury. Ich największą zaletą jest precyzyjna kontrola czasu prezentacji bodźca i rejestracji reakcji badanego. Dzięki temu możemy monitorować aktywność badanego i ograniczać błąd pomiaru wynikający z opóźnień systemu. Jednym z takich programów jest Psychopy - [1]. Jest to program rozwijany na Uniwersytecie w Nottingham w języku python na licencji GPL3.

Jak zbudować eksperyment

Routine

W Psychopy podstawową jednostką, z jakiej będziemy budować eksperyment jest 'Routine'. Jest co cegiełka, w ramach której mogą być prezentowane bodźce, wyświetlane instrukcje, rejestrowane reakcje badanego.

W ramach każdej z Routine możemy umieszczać narzędzie do prezentacji bodźców tekstowych (np. słów, instrukcji), obrazków, dźwięków, filmów itd. Możemy też rejestrować relacje badanego za pomocą np. klawiatury, myszki bądź niektórych padów.

Każde z takich narzędzi ma szereg parametrów, które można modyfikować: np. czas rozpoczęcia i zakończenia prezentacji, charakterystykę danego bodźca, np. wielkość, przejrzystość, położenie i orientację na ekranie. Dodatkowo, w wersji Psychopy dostępnej w ZFB (rozwijana jest własna gałąź Psychopy) jest możliwość wysyłania znaczników do sygnału EEG, który rejestrowany jest w SVAROGU.

Pętle

Jeżeli prezentację danego bodźca chcemy wielokrotnie potworzyć możemy skorzystać z pętli, w których możemy umieścić pojedynczą Routine bądź całą ich sekwencję. W ramach pętli możemy definiować zmienne, w ramach których, w każdej kolejnej próbie będzie ona przyjmować inną wartość. W ten sposób możemy prezentować na ekranie różne słowa lub obrazki. Mamy do dyspozycji również kilka opcji porządku prezentacji bodźców w ramach takiej pętli. Mogą być one pokazywane kolejno (wg. kolejności wartości zmiennej), mogą być losowane bez i ze zwracaniem. Możemy również prezentować podczas eksperymentu tylko podzbiór wartości danej zmiennej.