Proseminarium licencjackie
Z Brain-wiki
Wersja z dnia 19:48, 8 mar 2021 autorstwa Durka (dyskusja | edycje) (→Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki)
Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki
- Egzamin licencjacki i praca dyplomowa
- (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy.
- https://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
- https://apd.uw.edu.pl/documents/page/prace_licencjackie_i_magisterskie/
- Zarządzenie Rektora z 5 czerwca 2020 w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym, w tym nowy wzór pierwszych stron pracy dyplomowej.
- instrukcja obsługi APD
- Recenzja pracy licencjackiej opiera się na odpowiedziach na następujące pytania:
- Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?
- Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.
- Merytoryczna ocena
- Czy i w jakim zakresie praca stanowi nowe ujęcie
- Charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł
- Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)
- Sposób wykorzystania pracy (publikacja, udostępnienie instytucjom, materiał źródłowy)
- Inne uwagi
- Pracę oceniam jako
- Ocena pracy.
- Wyszukiwanie publikacji naukowych, np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl
- dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny
- bibliometria https://webofknowledge.com/
- aspekty prawne i historia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz film
- Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
- Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
- Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE — wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów).
- prawo cytatu funkcjonuje także w kontekście ochrony oprogramowania komputerowego
- nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
- zostały dodane pod górnymi indeksami przepisy dot. m.in. parodii (art. [math]29^1[/math]), włączania do innego utworu (art. [math]29^2[/math]) itd.
- Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. (...)
- system antyplagiatowy obowiązujący w UW: Jednolity System Plagiatowy wykrywa (według tego artykułu):
- klony prac dyplomowych,
- zapożyczenia fragmentów w źródłach referencyjnych,
- fragmenty podobne semantycznie do tekstów w źródłach referencyjnych (niezależnie od szyku słów we frazie),
- zmiany stylu pisania pracy,
- znaki pochodzące z alfabetu innego niż język badany, ukryte znaki specjalne, mikrospacje i inne prawdopodobne manipulacje czcionką w celach ukrycia zapożyczeń.
- Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW
- Zasady współautorstwa publikacji naukowych, np. http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html
- Prezentacja
- oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, [math]\LaTeX[/math], https://prezi.com etc.
- jasność wywodu
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").
- [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
- instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
- styl i szablon prac licencjackich z ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka zip
- texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
- wzory matematyczne i numeracja
- rysunki i odniesienia
- bibliografia
ocena końcowa z przedmiotu
będzie oparta o:
- Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarisum [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem — LUB umieszczony w systemie Kampus, zależnie od ustaleń na zajęciach — szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
- stronę tytułową i tytuł angielski
- przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
- przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
- przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej ilustracji (\label{} / \ref{}
) - przynajmniej jedną tabelę z podpisem (
\caption{}
) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{}
) - jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
- Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna — ocenie będą podlegać:
- jasność wywodu
- opanowanie techniki prezentacji
- utrzymywanie więzów czasowych
- opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
- Obecności.
W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez — tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.