Proseminarium licencjackie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
Linia 28: Linia 28:
 
# Wyszukiwanie publikacji naukowych, np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl  
 
# Wyszukiwanie publikacji naukowych, np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl  
 
#* dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny
 
#* dostęp do publikacji naukowych, open access vs. model tradycyjny
 +
#* aspekty prawne i historia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz
 
#  Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
 
#  Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
 
#* Art. 29 i art. 115 z [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.]  
 
#* Art. 29 i art. 115 z [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.]  

Wersja z 06:36, 25 lut 2020

Proseminarium licencjackie dla Fizyki Medycznej i Neuroinformatyki

  1. Egzamin licencjacki
    • (...) Na początku egzaminu student może przedstawić główne tezy pracy licencjackiej. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Przy takim wyborze studenta ocena prezentacji jest oceną odpowiedzi na pytanie specjalistyczne związane z tematyką pracy. http://www.fuw.edu.pl/prace-dyplomowe.html
  2. Praca dyplomowa:
  3. [math]\TeX[/math] i [math]\LaTeX[/math]
    • instalacja lokalna vs. chmura (np. https://www.overleaf.com)
    • styl i szablon prac licencjackich z ZFBiM, specjalności Fizyka Medyczna i Neuroinformatyka ([math]\LaTeX[/math]: Plik:Pracalicmgr.tar.gz lub to samo w archiwum zip)
    • texdoc lshort (Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX)
    • wzory matematyczne i numeracja
    • rysunki i odniesienia
    • bibliografia
  4. Wyszukiwanie publikacji naukowych, np.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed https://scholar.google.pl
  5. Prawa autorskie https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
    • Art. 29 i art. 115 z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    • Art. 29 Ustawy (cytat jako dozwolony użytek) został zmieniony ustawą z dnia 11.09.2015 r (wejście w życie 20.11.2015 r) i recypuje (nie do końca poprawnie) art. 5 ust 3 Dyrektywy 2001/29/WE -- wolno przytaczać w utworach stanowiących całość urywki rozpowszechnionych utworów (…) lub drobne utwory w całości w zakresie uzasadnionym celami cytatu. Nowe jest to, że prawo cytatu obejmuje możliwość przytaczania w całości rozpowszechnionych utworów plastycznych i fotograficznych. Cytat jest tzw. dozwolonym użytkiem, którego dopuszczalność uzależniona jest od celów stosowania cytatu, którymi są: wyjaśnienie, nauczanie, analiza krytyczna lub naukowa, prawa gatunku. Dozwoloność ta determinowana jest spełnieniem warunków z art. 34 pr. aut. czyli przywołanie źródła cytatu i danych o twórcy oraz (co nie wynika z przepisu lecz z judykatury i doktryny) technicznego odróżnienia fragmentu cytatu od treści materiału (np. wzięcie w cudzysłów).
      • prawo cytatu funkcjonuje także w kontekście ochrony oprogramowania komputerowego
      • nie istnieją unormowane ilościowe kryteria cytowania, są przykładowe orzeczenia
      • zostały dodane pod górnymi indeksami przepisy dot. m.in. parodii (art. [math]29^1[/math]), włączania do innego utworu (art. [math]29^2[/math]) itd.
    • Art. 115. pkt 1. ustawy (plagiat): Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
    • system antyplagiatowy obowiązujący w UW
    • Uchwała nr 68 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z 22 marca 2017 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na UW
  6. Zasady współautorstwa publikacji naukowych, np. http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html
  7. Prezenatcja
    • oprogramowanie do przygotowywania prezentacji — np. https://www.libreoffice.org, PowerPoint, Keynote, https://prezi.com etc.
    •  jasność wywodu
    • utrzymywanie więzów czasowych
    • opanowanie technologii (antycypacja "problemów z podłączaniem").


ocena końcowa z przedmiotu

będzie oparta o:

  1. Wysłany na mój email, z cc. do Promotora, w liście z tematem "szkic pracy licencjackiej na proseminarisum [imię nazwisko]", gdzie [imię nazwisko] zastępujemy własnym imieniem i nazwiskiem, szkic pracy licencjackiej (PDF wygenerowany z latexa), zawierający co najmniej:
    1. stronę tytułową i tytuł angielski
    2. przykładowy rozdział, podrozdział i jedno dowolne równanie z numerem i odniesieniem do tego numeru w tekście
    3. przynajmniej trzy kompletne i poprawne cytowania prac związanych z tematyką
    4. przynajmniej jedną ilustrację z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej ilustacji (\label{} / \ref{})
    5. przynajmniej jedną tabelę z podpisem (\caption{}) i odniesienie w tekście do tej tabeli (\label{} / \ref{})
    6. jak najwięcej elementów pracy, które spisywać można przed uzyskaniem ostatecznych wyników, czyli Wstęp, Cel pracy, częściowo Metody, Dane doświadczalne itp., zależnie od specyfiki wybranego tematu. W tej części oczekujemy również zaangażowania Promotorów. Zawartość merytoryczna ani objętość przedstawionej "próbki" nie będą wpływać na ocenę, pod warunkiem zawarcia elementów wymaganych w poprzednich punktach.
  2. Prezentację "główne tezy pracy licencjackiej", przygotowaną pod kątem egzaminu licencjackiego i przedstawioną w czasie zajęć. O terminie prezentacji będzie powiadamiany promotor (zapraszamy). Zawartość merytoryczna, podobnie jak w poprzednim punkcie, nie musi być kompletna --- ocenie będą podlegać:
    1.  jasność wywodu
    2. opanowanie techniki prezentacji
    3. utrzymywanie więzów czasowych
    4. opanowanie technologii (antycypacja "problemów z formatami i podłączaniem")
  3. Obecności.

W punktach 1. i 2. nie będzie bezpośrednio oceniana zawartość merytoryczna ani też nie będzie weryfikowana poprawność przedstawianych tez --- tylko forma, dlatego oceny z przedmiotu nie należy traktować jako estymaty oczekiwanej oceny z pracy i egzaminu.

Informacje z lat poprzednich