Pracownia EEG 2: Różnice pomiędzy wersjami
Z Brain-wiki
AnnADuszyk (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "=Pracownia EEG 2= ==Terminy== Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5. * we wtorki w godz. 10:30 - 13:45 * w środy w godz. 13:15 - 16:30 <b>Uwaga:<...") |
AnnADuszyk (dyskusja | edycje) |
||
(Nie pokazano 12 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
<b>Uwaga:</b> ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają. | <b>Uwaga:</b> ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają. | ||
+ | |||
+ | ==Cele przedmiotu== | ||
+ | |||
+ | W trakcie naszych wartszatów chcielibyśmy Panstwu przybliżyć następujące kwestie: | ||
+ | |||
+ | # charakterystykę sygnału EEG - czym charakteryzuje się prawidłowo zarejestrowany sygnał EEG, jakie ma właściwości | ||
+ | # jak zebrać prawidłowo EEG - po naszym kursie nabędą Państwo umiejętność rejestracji EEG | ||
+ | # charakterystyki podstawowych metod analizy sygnału EEG, ze zrozumieniem ich wad i zalet, wymagań, oraz zmienności wyników między osobami. | ||
+ | # jakie narzędzia informatyczne mogą Panstwo spotkac w labie EEG (Psychopy, SVAROG) | ||
+ | # podstawowych zjawisk z psychofizjologii w kontekście procesów poznawczych oraz ich interpretacji fizjologicznych | ||
+ | |||
+ | CZEGO NIE UCZYMY: obsługi przeglądarek sygnału, obsługi toolboxów - nasz kurs ma na celu zrozumienie metod i charakterystyki badanych zjawisk a nie obsługi konkretnego środowiska. | ||
+ | |||
==Materiały== | ==Materiały== | ||
− | #[[Pracownia_EEG/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty ]] | + | #[[Pracownia_EEG 2/Wprowadzenie do Psychopy|Wprowadzenie do Psychopy]] |
− | #[[Pracownia_EEG/ | + | #[[Pracownia_EEG 2/Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu|Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu]] |
− | #[[Pracownia_EEG/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]] | + | #[[Pracownia_EEG 2/EEG_spoczynkowe|EEG spoczynkowe, artefakty ]] |
− | #[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]] | + | #[[Pracownia_EEG 2/EEG_wlasności_EEG_spoczynkowego|Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo]] |
− | #[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]] | + | #[[Pracownia_EEG 2/Potencjały_wywołane|Potencjały wywołane]] |
− | + | #[[Pracownia_EEG 2/SSVEP_1|SSVEP]] | |
− | + | #[[Pracownia_EEG 2/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]] | |
− | #[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]] | + | #[[Pracownia_EEG 2/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]] |
− | + | #[[Pracownia_EEG 2/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]] | |
− | + | #[[Pracownia_EEG 2/Projekt|Projekt]] | |
+ | |||
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, | Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, | ||
dr Rafał Kuś, | dr Rafał Kuś, | ||
− | dr hab. Jarosław Żygierewicz | + | dr hab. Jarosław Żygierewicz, |
dr Anna Duszyk-Bogorodzka | dr Anna Duszyk-Bogorodzka | ||
− | ==Zasady zaliczenia pracowni== | + | <!--==Zasady zaliczenia pracowni== |
− | + | Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. | |
− | |||
Zaliczenie bloku ma dwa elementy: | Zaliczenie bloku ma dwa elementy: | ||
Linia 46: | Linia 59: | ||
# Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego. | # Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego. | ||
# Omówienie zadania 5. | # Omówienie zadania 5. | ||
− | + | ||
Tematy:<br> | Tematy:<br> | ||
# Artefakty, funkcje kowariancji i korelacji własnej i wzajemnej, właściwości. Przykładowe wyniki dla danych z oczu otwartych i zamkniętych, filtrowanych i niefiltrowanych. | # Artefakty, funkcje kowariancji i korelacji własnej i wzajemnej, właściwości. Przykładowe wyniki dla danych z oczu otwartych i zamkniętych, filtrowanych i niefiltrowanych. | ||
Linia 63: | Linia 76: | ||
# Zbieranie danych SSVEP. Krzywa odpowiedzi SSVEP w zależności od częstości | # Zbieranie danych SSVEP. Krzywa odpowiedzi SSVEP w zależności od częstości | ||
# Transformacja Hilberta. Zastosowanie do sygnałów rzeczywistych. | # Transformacja Hilberta. Zastosowanie do sygnałów rzeczywistych. | ||
− | + | ||
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej. | Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej. | ||
Linia 80: | Linia 93: | ||
===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu=== | ===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu=== | ||
− | Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [https://drive.google.com/file/d/173TL7f5-VN83ijjJYPBaiOx96N6nokOb/view?usp=sharing podanego tutaj wzorca]. | + | Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [https://drive.google.com/file/d/173TL7f5-VN83ijjJYPBaiOx96N6nokOb/view?usp=sharing podanego tutaj wzorca]. |
+ | |||
+ | |||
− | |||
=====Wstęp===== | =====Wstęp===== | ||
W tej sekcji należy krótko opisać czego dotyczą ćwiczenia w danym dziale. | W tej sekcji należy krótko opisać czego dotyczą ćwiczenia w danym dziale. | ||
Linia 134: | Linia 148: | ||
[2] .... | [2] .... | ||
− | + | ||
===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji=== | ===Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji=== | ||
# Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut. | # Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut. | ||
− | # Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.<!--wszystkich części ćwiczeń w danym dziale. | + | # Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.<!--wszystkich części ćwiczeń w danym dziale. |
# Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności: | # Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności: | ||
#* obecność opisów osi (w miarę możliwości); | #* obecność opisów osi (w miarę możliwości); | ||
Linia 153: | Linia 167: | ||
#* merytoryczna poprawność wypowiedzi. | #* merytoryczna poprawność wypowiedzi. | ||
# Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową. | # Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową. | ||
− | # Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną. | + | # Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.--> |
− | <br/><br/ | + | |
+ | <br/><br/> |
Aktualna wersja na dzień 18:27, 24 wrz 2024
Spis treści
Pracownia EEG 2
Terminy
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.
- we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
- w środy w godz. 13:15 - 16:30
Uwaga: ze względu na logiczny poniedziałek w dniu 02.10.2024 zajęcia z Pracowni EEG się nie odbywają.
Cele przedmiotu
W trakcie naszych wartszatów chcielibyśmy Panstwu przybliżyć następujące kwestie:
- charakterystykę sygnału EEG - czym charakteryzuje się prawidłowo zarejestrowany sygnał EEG, jakie ma właściwości
- jak zebrać prawidłowo EEG - po naszym kursie nabędą Państwo umiejętność rejestracji EEG
- charakterystyki podstawowych metod analizy sygnału EEG, ze zrozumieniem ich wad i zalet, wymagań, oraz zmienności wyników między osobami.
- jakie narzędzia informatyczne mogą Panstwo spotkac w labie EEG (Psychopy, SVAROG)
- podstawowych zjawisk z psychofizjologii w kontekście procesów poznawczych oraz ich interpretacji fizjologicznych
CZEGO NIE UCZYMY: obsługi przeglądarek sygnału, obsługi toolboxów - nasz kurs ma na celu zrozumienie metod i charakterystyki badanych zjawisk a nie obsługi konkretnego środowiska.
Materiały
- Wprowadzenie do Psychopy
- Krótkie przypomnienie z anatomii i funkcji mózgu
- EEG spoczynkowe, artefakty
- Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
- Potencjały wywołane
- SSVEP
- Widmowa analiza parametryczna
- Wprowadzenie do metod czas-częstość
- Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem
- Projekt
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz, dr Anna Duszyk-Bogorodzka