Pracownia EEG: Różnice pomiędzy wersjami

Z Brain-wiki
 
(Nie pokazano 22 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
  
 
==Terminy==
 
==Terminy==
Zajęcia odbywają się w sali 4.59
+
Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.
* we wtorki w godz. 10:15 - 13:30
+
 
* w czwartki w godz. 13:15 - 16:30
+
* we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
 +
* w środy w godz. 13:15 - 16:30
 +
 
 +
<b>Uwaga:</b> ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022.
  
 
==Materiały==
 
==Materiały==
Linia 14: Linia 17:
 
#[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]]
 
#[[Pracownia_EEG/SSVEP_1|SSVEP]]
 
#[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]]
 
#[[Pracownia_EEG/AR_1|Widmowa analiza parametryczna]]
#[[Pracownia_EEG/analiza_obrazu|Wstęp do analizy obrazu]]
+
<!--#[[Pracownia_EEG/analiza_obrazu|Wstęp do analizy obrazu]]
#[[Pracownia_EEG/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]]
+
-->#[[Pracownia_EEG/ERDS_2|Wprowadzenie do metod czas-częstość]]
 
#[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]]
 
#[[Pracownia_EEG/ERDS|Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem]]
#[[Pracownia_EEG/Zagadnienia_dodatkowe|Zagadnienia dodatkowe]]
+
<!--#[[Pracownia_EEG/Zagadnienia_dodatkowe|Zagadnienia dodatkowe]]
 
+
-->
 
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński,
 
Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński,
 
dr Rafał Kuś,
 
dr Rafał Kuś,
Linia 27: Linia 30:
 
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń.  
 
Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń.  
 
Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
 
Zaliczenie bloku ma dwa elementy:
* raport - tę część grupa wykonuje wspólnie. Chociaż raport przygotowywany jest wspólnie, to ocena dla poszczególnych współautorów będzie indywidualizowana. Podstawą do tej indywidualizacji są deklaracje wkładu do poszczególnych elementów (patrz poniżej) i ocena pracy na zajęciach dokonana przez prowadzących.
 
* prezentacja - jedna osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą wskazanego przez prowadzącego zagadnienia, spośród występujących w danym bloku tematycznym.
 
  
+
* prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
 +
 
 +
* raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.
 +
 
 +
=== Terminy prezentacji ===
 +
Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.
 +
 
 +
Zagadnienia do omówienia:
 +
 
 +
# Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
 +
# Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
 +
# Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
 +
# Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
 +
# Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
 +
# Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
 +
# Omówienie zadania 5.
 +
<!--
 +
Tematy:<br>
 +
# Artefakty, funkcje kowariancji i korelacji własnej i wzajemnej, właściwości. Przykładowe wyniki dla danych z oczu otwartych i zamkniętych, filtrowanych i niefiltrowanych.
 +
# Macierz korelacji wybranych kanałów EEG w różnych sytuacjach. Statystyka do oceny istotności wyników. Oszacowanie opóźnienia.
 +
# Związek korelacji z widmem. Macierz gęstości widmowych wybranych kanałów EEG. Amplituda i faza. Porównanie z widmem Welcha. Oszacowanie opóźnienia z przesunięcia fazowego.
 +
<br><br>
 +
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 06.12.2022.<br>
 +
Tematy:<br>
 +
# Sygnały symulowane — uśrednianie w modelu addytywnym i z fluktuacją latencji. Wpływ referencji na amplitudę P300
 +
# Omówienie metod statystycznych (resamplingowej i analitycznej). Porównanie estymowania amplitudy P100 a istotność statystyczna.
 +
# Sygnały symulowane — uśrednianie z resetem fazy. Wpływ filtrów. Usuwanie artefaktów ręcznie lub za pomocą progu.
 +
<br><br>
 +
Prezentacje z trzeciej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 10.01.2023.<br>
 +
Tematy:<br>
 +
# Omówienie trzech metod estymacji widma sygnałów SSVEP
 +
# Zbieranie danych SSVEP. Krzywa odpowiedzi SSVEP w zależności od częstości
 +
# Transformacja Hilberta. Zastosowanie do sygnałów rzeczywistych.
 +
-->
 +
Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.
 +
 
 +
Zagadnienia do części symulacyjnej:
 +
 
 +
# Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
 +
# Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
 +
# Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
 +
# Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
 +
# Wpływ filtrów.
 +
 
 +
Zagadnienia do części eksperymentalnej:
 +
 
 +
# Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
 +
# Zależność późnych załamków od uwagi.
 +
 
 
===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu===
 
===Wskazówki dotyczące przygotowania raportu===
* [http://haar.zfb.fuw.edu.pl/edu/images/5/5c/Opis_pracowni_wzór.pdf Raport powinien mieć następującą strukturę:]
+
Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [https://drive.google.com/file/d/173TL7f5-VN83ijjJYPBaiOx96N6nokOb/view?usp=sharing podanego tutaj wzorca].  
  
* Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z [http://haar.zfb.fuw.edu.pl/edu/images/Opis_template.tex podanego poniżej wzorca].
 
 
<!--
 
<!--
 
=====Wstęp=====
 
=====Wstęp=====

Aktualna wersja na dzień 11:32, 5 gru 2023


Pracownia EEG

Terminy

Zajęcia odbywają się w sali 4.59 w budynku Pasteura 5.

  • we wtorki w godz. 10:30 - 13:45
  • w środy w godz. 13:15 - 16:30

Uwaga: ze względu na godziny dziekańskie w dniu 04.10.2022 zajęcia z Pracowni EEG zaczniemy w środę 05.10.2022.

Materiały

  1. EEG spoczynkowe, artefakty
  2. Własności EEG spoczynkowego: funkcja autokorelacji i widmo
  3. Potencjały wywołane
  4. SSVEP
  5. Widmowa analiza parametryczna
  6. Wprowadzenie do metod czas-częstość
  7. Synchronizacja i desynchronizacja sygnału EEG związana z bodźcem

Autorzy: dr hab. Maciej Kamiński, dr Rafał Kuś, dr hab. Jarosław Żygierewicz

Zasady zaliczenia pracowni

Materiał zajęć jest podzielony na bloki tematyczne. W każdym bloku studenci mają do wykonania zestaw ćwiczeń. Zaliczenie bloku ma dwa elementy:

  • prezentacja - każda osoba z grupy przygotowuje prezentację dotyczącą jednego zagadnienia losowanego spośród występujących w danym bloku tematycznym.
  • raport - krótki opis wykonanego ćwiczenia przygotowany według załączonego wzorca. Każda osoba opisuje ćwiczenie, które wcześniej prezentowała. Termin złożenia raportu jest do tygodnia po prezentacji.

Terminy prezentacji

Prezentacje z pierwszej części ćwiczeń odbędą się na zajęciach we wtorek 14.11.2023 i w środę 22.11.2023.

Zagadnienia do omówienia:

  1. Charakterystyka artefaktów w sygnale EEG.
  2. Funkcja autokowariancji i autokorelacji dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
  3. Korelacje wzajemne dla sygnałów z oczu otwartych i zamkniętych, omówienie różnic między nimi. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach.
  4. Omówienie statystyki służącej do oceny istotności korelacji, wyniki.
  5. Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 0-40 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
  6. Związek autokorelacji i korelacji wzajemnej z widmem; wyniki dla sygnałów w zakresie 8-12 Hz — amplituda i faza. Oszacowanie możliwego opóźnienia rytmu alfa w mierzonych sygnałach na podstawie przesunięcia fazowego.
  7. Omówienie zadania 5.

Prezentacje z drugiej części ćwiczeń będą polegały na wybraniu do omówienia przez każdą osobę jednego tematu z części symulacyjnej i części eksperymentalnej.

Zagadnienia do części symulacyjnej:

  1. Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum.
  2. Uśrednianie w modelu addytywnym: sygnał + szum + niezależna czynność rytmiczna.
  3. Uśrednianie w modelu z resetem fazy.
  4. Uśrednianie potencjału z fluktuacją latencji.
  5. Wpływ filtrów.

Zagadnienia do części eksperymentalnej:

  1. Zależność załamków potencjałów wzrokowych od intensywności bodźca.
  2. Zależność późnych załamków od uwagi.

Wskazówki dotyczące przygotowania raportu

Raport przygotowujemy w środowisku LaTex, korzystając z podanego tutaj wzorca.


Wskazówki dotyczące przygotowania prezentacji

  1. Wyniki ćwiczeń przedstawiamy w postaci prezentacji komputerowej (OpenOffice, PowerPoint, LibreOffice, Acrobat, itp.); czas trwania — maksymalnie 15 minut.
  2. Należy uwzględnić wyniki uzyskane w ćwiczeniach wskazanych przez prowadzących.
  3. Należy zadbać o prawidłową postać wykresów, w tym w szczególności:
    • obecność opisów osi (w miarę możliwości);
    • spójne zakresy osi i skalowanie wykresów;
    • właściwy dobór skali (tak, aby uwidocznić najważniejsze rzeczy);
    • obecność tytułów i innych podpisów ułatwiających zrozumienie prezentowanych treści.
  4. Prezentacja wyników powinna uwzględniać:
    • przypomnienie co było liczone (i jak, jeśli trzeba);
    • na co należy zwrócić uwagę w prezentowanych wynikach;
    • interpretację wykresów.
      Część z tych informacji można dołożyć do rysunków w postaci krótkich wyjaśnień.
  5. Ocenie podlegają:
    • kompletność prezentacji;
    • czytelność prezentowanych wielkości i zjawisk;
    • merytoryczna poprawność wypowiedzi.
  6. Każdy z powyższych elementów prezentacji będzie oceniany w 10-punktowej skali. Punkty zebrane w ciągu semestru będą przekładać się na ocenę końcową.
  7. Wyniki dodatkowe, ponadprogramowe, są mile widziane i mogą skutkować lepszą oceną.